Christelijke Basisschool De Regenboog in Dedemsvaart heeft nog maar een korte geschiedenis. De school is op 01-08-95 ontstaan uit de fusie van de Dr. A. Kuyperschool en ”De Hoeksteen”. Beide scholen kenden voor de fusie al een ”lange” geschiedenis. De Dr. A. Kuyperschool bestond in 1995 40 jaar; ”De Hoeksteen” (voorheen Tuinstraatschool) vierde al in 1982 het 100-jarig bestaan! Onze school bestaat dus pas 16 jaar. De Regenboog behoort tot de Vereniging voor Protestants Christelijk Primair Onderwijs Chrono, gevestigd te Hardenberg.
Wij willen onze leerlingen een veilige plek bieden waar ze anderen kunnen ontmoeten en waar ze zich zo optimaal mogelijk en kleurrijk kunnen ontwikkelen.
De zorg voor groepen leerlingen en daarbinnen de individuele leerling is ons uitgangspunt.
Onze school ontleent zijn identiteit aan wat de Bijbel ons vertelt over God en de mensen. In het bijbelse verhaal is de regenboog het zichtbare teken van Gods aanwezigheid op deze aarde en daarbij gaat het om 'belofte' en 'trouw'. De regenboog staat in onze visie voor het verbond van zorg voor alles wat leeft en
groeit in deze wereld. Via opvoeding en onderwijs willen we samen met de ouders en de kinderen een zienswijze ontwikkelen waarbij ons denken, onze waardebepalingen en onze ervaringen vorm krijgen vanuit een Bijbels perspectief. De kleuren van de regenboog geven kleur aan ons leven. Elk kind moet de kans krijgen om zich te ontwikkelen naar zijn mogelijkheden, niet alleen op leergebieden, maar vooral ook sociaal, emotioneel en expressief.
Coöperatief leren is een onderwijsmethodiek gebaseerd is op samenwerking. Kenmerkend voor coöperatief of samenwerkend leren is de noodzaak voor leerlingen om bij het uitvoeren van een leertaak met elkaar samen te werken. De klas wordt ingedeeld in kleine, heterogene groepen en leerlingen in deze coöperatieve leergroepen moeten met elkaar discussiëren over de leerstof, elkaar uitleg en informatie geven, elkaar overhoren en elkaars zwakke kanten aan vullen.
De achterliggende gedachte van deze vorm van leren is dat kinderen niet alleen leren van de interactie met de leerkracht, maar ook van de interactie met elkaar.
Tevens is coöperatief leren niet een geheel nieuwe manier van werken, maar een aanvulling op het didactische repertoire van de leerkracht.
Het coöperatief leren is niet alleen gericht op de ontwikkeling van de eigen persoonlijkheid en kennis, maar juist ook om de ander verder te helpen met de kwaliteiten die het kind zelf al bezit.