Onze school wil een school zijn waar kinderen zich niet alleen cognitief (Taal, Rekenen ,Lezen, Schrijven e.d.) maar ook sociaal emotioneel ontwikkelen tot
een houding van zelfvertrouwen, zelfkennis en positief gedrag.
Daarnaast komen ook sport en creativiteit op onze school regelmatig aan bod.
In onze visie zijn kinderen niet gelijk maar wel gelijkwaardig.
Vanwege de ongelijkheid in capaciteiten en vaardigheden die kinderen bezitten, moet onze werkwijze eerst gericht zijn op het kind en daarna op de leerstof die
wij het kind aan (kunnen) bieden. Met andere woorden: niet de leerstof maar
het kind staat centraal. Door passende leerstof aan het kind aan te bieden,
willen we enerzijds frustratie (door te hoge moeilijkheidsgraad) en anderzijds verveling (voor kinderen die meer kunnen) voorkomen. We werken daarom met
het volgende motto (de missie van de school) :
'ELKE DAG SUCCES ERVAREN'.
We geven dit o.a. vorm op de volgende manier:
We werken handelingsgericht:
Het kind krijgt de leerstof waar het aan toe is en die het aan kan.
We werken met gedifferentieerde instructie:
Korte instructie voor de kinderen die daarmee aan het werk kunnen
tot verlengde instructie aan de instructietafel voor kinderen die dat
nodig hebben.
We werken met effectieve instructie:
Voorkennis wordt teruggevraagd, verschillende oplossingsmanieren
worden besproken, er wordt nagegaan of het kind voordat het
zelfstandig aan de verwerking begint de lesstof voldoende begrepen
heeft.
We leren het kind zelfstandig werken:
Door middel van afspraken, blokjes op de tafels e.d. wordt een
werkhouding aangeleerd waarbij de leertijd zo effectief mogelijk
wordt gebruikt.
We werken planmatig aan de soc.-emotionele ontwikkeling:
Iedere week wordt een uur van de lestijd besteed aan de
Kanjertraining, in de benadering van de kinderen gedurende de
schooluren grijpen we regelmatig op deze training terug.