Op De Bellefleur gaan we uit van de basisbehoeften van kinderen (relatie – competentie -autonomie) en
houden wij rekening met hun verschillende intelligenties. (Zoals de verbaal-linguïstische, muzikaalritmische, intrapersoonlijke intelligentie etc.)
We vinden het belangrijk aan te sluiten bij de zone van naaste ontwikkeling en komen tegemoet aan de
onderwijsbehoeften van onze kinderen. Daarom is ons onderwijs en onze begeleiding er op gericht alle
leerlingen, binnen hun eigen mogelijkheden, maximale (leer)resultaten te laten behalen. Als
organisatievorm hanteren wij het model fasenonderwijs. Dit houdt o.a. in dat de leerlingen per half jaar
kunnen doorschuiven naar een volgende fase en bij andere klasgenootjes kunnen komen te zitten. Vanaf
fase 5 zitten de leerlingen zo veel mogelijk in een vaste groepssamenstelling. (zie ook Hoofdstuk 2).
In het aanbieden van de basisvakken hechten wij waarde aan een programmatische aanpak met goede
methodes en een leidende rol van de leerkracht met krachtige instructiemomenten en met aandacht voor
de gewenste resultaten.
Bij de wereldoriënterende vakken vinden wij het belangrijk dat kinderen samen kennis construeren en is
ons aanbod, waar mogelijk, in samenhang met andere vakken. Hierbij sluiten we aan bij de verschillende
intelligenties. De rol van de leerkracht is begeleidend en stimulerend.
Onze school kenmerkt zich door duidelijke structuren, een goede organisatie in een aangename,
uitdagende en leerrijke omgeving.
Voortdurend zijn wij bezig met het bewerken, waarborgen en verbeteren van de kwaliteit van ons
onderwijs.
We zijn gezamenlijk verantwoordelijk en werken voortdurend aan het bewaken van de doorgaande lijn.
Wij verwachten van ouders dat zij onze pedagogische werkwijze onderschrijven en ons ondersteunen in
ons handelen in de breedste zin van het woord.