De Touwladder is een openbare basisschool waar onderwijs wordt gegeven volgens de Daltonmethode. Het onderwijs op de Touwladder is erop gericht dat iedere leerling een optimale ontwikkeling doormaakt. Wij bieden een inspirerende, stimulerende en uitdagende leeromgeving. Het is belangrijk dat ieder kind zijn talenten ontplooit en benut. Het is dan optimaal uitgerust om zich in te voegen in een snel veranderende samenleving.
Een kind dat nieuwsgierig is, dat zich dingen afvraagt, vragen stelt en geïnteresseerd is in nieuwe ervaringen en nieuwe kennis, heeft grotere mogelijkheden om zijn of haar talenten te ontplooien. Er is binnen ons onderwijs veel aandacht voor de acht intelligenties: woordknap, beweegknap, rekenknap, muziekknap, beeldknap, zelfknap, samen knap en natuurknap.
Ons onderwijs is zo georganiseerd dat elk kind ruimte heeft om, binnen het jaarprogramma, zijn/haar eigen leerweg af te leggen. Zij leren plannen en leren verantwoordelijk te zijn voor hun eigen weektaak met basisstof, extra stof en keuzestof.
Naast het aanleren van kennis en vaardigheden komen ook zaken als opvoeding en voorbereiding op het functioneren in de samenleving van de 21ste eeuw nadrukkelijk aan bod.
Bij dit alles gaat het Dalton-onderwijs uit van drie principes
Samenwerking:
De wereld wordt complexer. Veel problemen kunnen niet meer door 1 persoon worden opgelost. Het werken in teamverband is belangrijk. Het gaat om het omgaan met anderen en openstaan voor andermans intenties en aanpak. Op onze school werken kinderen in groepen aan gezamenlijke taken. Ze ondersteunen elkaar door het stellen van vragen, het geven van suggesties en het samen zoeken naar oplossingen.
Zelfstandigheid:
Zelfstandigheid houdt zelfwerkzaamheid in. De leerlingen werken waar mogelijk zelfstandig aan hun zorgvuldig samengestelde taken. Ze zijn actief en zelfontdekkend bezig, waardoor ze leren creatief te denken en te handelen.
Verantwoordelijkheid:
De keuzevrijheid die de kinderen hebben in de volgorde en wijze waarop de leerstof wordt verwerkt is altijd verbonden met de eigen verantwoordelijkheid voor de gemaakte keuze. De leerlingen krijgen de ruimte om te bewijzen wat hij of zij kan. De leerkracht heeft hierbij een begeleidende rol.